GYÖRGY DOLÁN
Veľká Mača, Slovensko (23. august, 1952)
dolan@centrum.sk +421 915 519 035
Dolán György je významnou osobnosťou súčasného maďarského výtvarného umenia na Slovensku, multimediálnym umelcom, ktorý má za sebou viac ako tri desaťročia tvorivej činnosti. Ešte len začínal svoju maliarsku kariéru v roku 1983 – keď absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v odbore monumentálnej maľby –, a o dva roky neskôr, v roku 1985, sa začalo jedno z rozhodujúcich období jeho života. Presťahoval sa do Líbye, kde mohol po boku svojej manželky detskej lekárky žiť pomerne slobodný umelecký život počas piatich rokov. Afrika, Sahara, pravek, perzská kultúra mali na mladého maliara obrovský vplyv. Líbya bola poučná aj z iného hľadiska, v jej pamiatkach a múzeách dýchala história; od pravekého človeka po kmeňové umenia sa kultúrne vrstvy na seba nabaľovali; berberská, grécka, rímska, kresťanská, islamská. Nebolo to pokojné obdobie, pretože v druhom roku ich pobytu, v roku 1986, Spojené štáty v dôsledku napätia medzi nimi a Líbyou začali bombardovať aj Benghází a Tripolis. V januári 2020 mal umelec výstavu s názvom „Prechody“ v Maďarskom inštitúte v Bratislave. Názov výstavy možno považovať za jedno z kľúčových slov Dolánovej tvorby. Dolán je pravý postmoderný umelec, ktorý v čase a priestore vytvára prechody, čerpá z rôznych kultúrnych zdrojov a štýlov podľa vlastnej vizuálnej logiky, je zástancom „radikálneho eklekticizmu“ (A. B. Oliva), čo bolo základnou myšlienkou talianskej transavantgardy. Líbya mu umožnila, aby sa nielen inšpiroval knihami a čítaním, ako rodený „cestovateľ v čase“ mohol pátrať po hodnotách minulosti, pričom našiel aj nové, hmatateľné materiály, ktoré sa mohli stať organickou súčasťou jeho tvorby. V týchto pseudo-múzejných vitrínach, ktoré umelec nazýva kazetami, sprevádzali kultúrne corpus delicti, ako šípy, hroty oštepov, kamienky nájdené v púšti, maľované pozadia plné citácií jaskynných malieb. Kým mnohí európski maliari v osemdesiatych rokoch radi používali piesok zmiešaný s plextolom pre bohaté fakturálne efekty, aby evokovali drobiace sa omietky domov alebo mestské graffiti, Dolán si mohol vyberať z pestrofarebnej púšte, aby posypal svoje obrazy pieskom, ktorý sám nazbieral, a ktoré nemali evokovať mestské múry, ale praveké obrazy, steny jaskýň. Z týchto maľovaných pozadí pochádza „dolánska farebná paleta“, slnečné farby Afriky, odtiene žltej, ktoré stále dominujú na obrazoch, ktoré sú niekedy namaľované širokými gestami, inokedy postavené z jemných vrstiev. Umelec navyše dobre poznal umenie Csontváryho, keďže svoju diplomovú prácu napísal o ňom, a tak v Afrike mohol na vlastné oči zažiť tie svetelné a farebné pomery, ktoré inšpirovali maliara Slnečnej cesty. Dolánova maľba je zmyslová, materiálovo bohatá, expresívna a filozofická. Voľne si vyberá symboly z dejín kultúry a umenia a vytvára k nim nové. Nové, pretože ho zaujíma aj história, ktorá s nami žije, ako ho zaujímala aj v Líbyi, kde počas zbierania pravekých šípov nad ním bombardovali Misrátu drony. Minulosť a prítomnosť sa vedome či nevedome prelínali na jeho obrazoch, inštaláciách, performanciách sa objavovali aj nábojnice, olejové sudy. „Prítomnosť sa vo mne spojila s minulosťou. Cítil som kontinuitu kultúry!“ – hovoril umelec sám. Dolán György je v konverzácii aj s budúcnosťou. Pred niekoľkými rokmi časť svojich obrazov prepracoval na neviditeľné tým, že na ne aplikoval polystyrénovú dosku, cez ktorú bolo vidieť obraz len cez malé otvory. Polystyrén po štyroch-piatich desaťročiach zmizne, pretože sa na vzduchu pomaly rozkladá. Vtedy budú tieto obrazy viditeľné, jedna vrstva zanikne a zrodí sa niečo nové. Je to alfa a omega vecí.
Katalin Nagy T.
ČIERNE ŠKVRNY (na šachovnici sveta)
Názov jednej z výstav umelca najvýstižnejšie odhaľuje podstatu jeho tvorby. Naznačuje, že v každom objekte sa nachádza averz a reverz – dva rôzne formy, ktoré tvoria neoddeliteľnú jednotu. Bez čiernej by nebola biela, bez vonkajšieho vnútorné, bez zla dobro, a mohli by sme pokračovať ďalej. Ide o bipolárnosť sveta, o protikladné druhy energií, ktoré udržujú rovnováhu a vďaka ktorým existuje svet, život, človek. Po páde Železnej opony sa objavilo mnoho – dnes už vieme, zbytočných – otázok, či si nájde umenie svoje miesto v novej, demokratickej spoločnosti bez obmedzení, tlaku, zákazov a príkazov, kde nie je povinná tzv. ideologická (politická) angažovanosť. Ako sa vysporiada so slobodou, s úlohou byť sám sebou, slúžiť dobru bez toho, aby bol otrokom. Možno sme sa báli, že vznikne umenie bez hlbšej vnútornej motivácie, ktoré bude len hľadať najnovšie a najaktuálnejšie „izmy“ – „chudobné, bezduché“ umenie. Nebola príležitosť si dostatočne uvedomiť, že svet spočíva na vyváženej bipolárnosti, ktorá sa u nás vychýlila z rovnováhy a smerovala k „čiernym škvrnám“. György Dolán naďalej hľadá čierne škvrny, pretože v rovnováhe môžu mať výkyvy niekedy nebezpečne širokú frekvenciu, ktorá môže signalizovať stav ohrozenia. Preto umelci aj dnes kladú básnické otázky: Kto sme? Odkiaľ prichádzame? Kam smerujeme? Otázky, nad ktorými všetci občas premýšľame. Týkajú ľudskej existencie, jej podstaty, existencie sveta a vzťahu človeka a sveta, a sú základnými piliermi tvorivého procesu. Každý umelec – či už podvedome alebo vedome – hľadá na ne odpovede vo svojich dielach, pričom výtvarná forma je ukazovateľom ich osobného štýlu a umeleckého myslenia. V dielach Györgya Dolána sú otázky o podstate a zmysle ľudskej existencie vyjadrené jasnou symbolikou a aktuálnou výtvarnou formou, bez akéhokoľvek zahmlievania či alegórie. K súčasnej výtvarnej forme možno dospel trochu obchádzkou, cez poznanie mezolitických a neolitických prehistorických kultúr a pomocou vášnivého zberu artefaktov. Nájdené objekty vkomponoval do svojich diel, obrazov a objektov. Tieto cesty do minulosti a poznanie najstarších umeleckých diel ľudskej práce dosiahol počas svojho viacročného pobytu v Líbyi. Putovaním po krajinách a návštevami Blízkeho východu zhromaždil spomienky z doby kamennej, rôzne hroty šípov, čepele, škrabky a ďalšie predmety patriace k najstarším prehistorickým vrstvám ľudského vývoja, čím aspoň čiastočne spoznal dejiny a veľkosť iných kultúr. Tieto zážitky ho inšpirovali, pretože v duchu vnímania kultúrnych súvislostí medzi minulosťou a súčasnosťou určili smer jeho výtvarného záujmu. Umelec vnútorne pochopil rozdielne korene rôznych kultúr, ich charakteristiky a dôležitosť ich spolufungovania. Keď sa v druhej polovici 80. rokov – s použitím postmoderného jazyka – stal kultúrym nomádom, jeho myslenie bolo viac intuitívne, vedené akýmsi vnútornym kompasom, a nemal možnosť si plne uvedomiť, že jeho prístup zodpovedá postmodernému konceptu súčasného umeleckého myslenia. Každopádne, skoré štádium jeho tvorby a jeho orientácia sa stali veľmi pevným ideovým základom jeho súčasného výrazu. Umelcove dielo je rozsiahle a mnohostranné. Spracované motívy a témy sa opakovane objavujú v obrazoch, reliéfoch, objektoch, inštaláciách a performanciách. Do všetkého zapája širokú škálu výrazových prostriedkov, od farieb cez priestor, pohyb, zvuk, svetlo, vodu až po iné médiá. Pri aplikácii a integrácii rôznych prvkov do umeleckého diela od začiatku využíva spojivú silu a symboliku protikladných stretnutí s miernym dadaistickým podtónom. Reálne objekty umiestňuje do zvláštnych, neobvyklých polôh, aby tak zdôraznil absurditu ich existencie, použitia a dôsledkov. György Dolán vo svojich priestorových inštaláciách pracuje s rôznymi druhmi citácií a odkazov. Prvky prehistorických kultúr umiestňuje do kontextu s umeleckými dielami súčasného človeka – s jeho civilizačnými znakmi, ako je napríklad koláž z novinových ústrižkov, premietanie dokumentárnych filmov o súčasných udalostiach na obrazy alebo objekty s prehistorickou ikonografiou; používanie prírodných materiálov ako je piesok; alebo iných človekom vytvorených objektov: olejové sudy, náboje, skrinky, vozíky, motorový olej a podobne. V každej svojej inštalácii je zmeraná vzdialenosť, ktorú človek prešiel od vyrezania prvého hrotu šípu až po dnešok. Materiály použité umelcom nie sú náhodné, pretože odkazujú na vnútorný význam diela. Piesok sa najprv stal súčasťou obrazov, objektov a inštalácií. Do fixovaného povrchu piesku vtlačil alebo vyryl tvary nájdených predmetov z prehistorických dôb. Piesok, ktorý spája púšťové oblasti s ropnými poliami, sa stal symbolom časových zmien – nielen v prírode, ale aj v hodnotení človeka. V Dolánovej inštalácii je na vrchole kopca piesku umiestnený náboj. V inom diele sa nachádzajú odtlačky archeologických nálezov zo sumerských, semitských, arabských a iných oblastí poliaté motorovým olejom. Inde sú modré olejové sudy pokryté výstrižkami z novín s kópiami správ o aktuálnych udalostiach. Ikony dnešného sveta – atómová hlavica, motorový olej, média – sa stali kritickými komponentmi umeleckej vízie tvorcu. Kontext Dolánových inštalácií sleduje jasnú symboliku, ktorá je podložená aktuálnymi skúsenosťami a súčasnými udalosťami. Jednoduchšia prezentácia sa postupne a stále výraznejšie zameriava na scénografické predstavenie kombinované s pohybom, svetlom a zvukom. Dokumentárne zábery zo súčasných udalostí sú premietané na monumentálny obraz, na ktorom sa objavujú motívy lovu z jaskynného umenia, a súčasne na ozvučenej scéne ožíva rituálny tanec symbolizujúci proces očistenia, ktorý vyvrcholí ponorením tanečníkov do skleneného akvária. Voda, prostriedok očistenia, ktorý zmýva hriech, tu vystupuje ako symbol symbolov, ako sila spájajúca rôzne kultúrne a náboženské tradície. Pomocou zabudovaných senzorov obraz-objekt reaguje na pohyb divákov alebo vznikajú živé obrazy s účasťou tanečníkov, čo sú vlastne vrcholy tohto úsilia a smeru. Vyvrcholenie symbolického kontextu minulosti a súčasnosti – človek, ktorý pre svoju existenciu loví zviera šípom, a človek, ktorý prostredníctvom symboliky náboja (rovnako aj rakety alebo atómovej hlavice) presadzuje svoje mocenské záujmy. V najnovšom Dolánovom diele (Eufória, 2006, inštalácia) sa bipolárnosť sveta objavuje v symbolických protikladných poliach šachovnice – v boji čiernej a bielej. Doterajšie diela tiež dokazujú, že György Dolán myslí priestorovo a v súvislostiach mnohorozmerne. Nielen nové diela tvoria materiál pre každú výstavu, ale aj staršie diela v novom výklade a súvislostiach. Šachovnicu môžeme interpretovať ako princíp inteligentného riešenia sporov. Komponenty inštalácie varujú pred konfliktnými a deštruktívnymi silami a vyzývajú na ostražitosť: model F18, náboj zameraný na symbol kríža na obraze, reliéfne pieskové objekty symbolizujúce ropné polia s vyrytými islamskými znakmi atď. Jasný výraz má šachová partia na mäsiarskom stole s pripravenou mäsiarskou sekerou, ako aj triptych hlboko zvrásnených a popraskaných šachovníc. Na niektorých poliach šachovnice sú umiestnené tradičné kultúrne a náboženské symboly – hviezdy, kríže, v mene ktorých sa v minulosti aj dnes vyhrotili nenávisti a vášne. Roztrhaná šachovnica zároveň predpovedá začiatok novej myšlienky. Popraskaný a narušený povrch zmierňuje konflikt a napätie a dáva nádej na inteligentné riešenie sporov. Môžeme dúfať, že svet smeruje k tolerancii a porozumeniu? Umenie Györgya Dolána si vytvorilo vlastné obrazové ikony, ktoré obsahovo napĺňajú jeho umeleckú misiu: piesok, motorový olej, náboje a strely, šachovnice – informačné médiá, ktoré nielenže predstavujú ironickú hru so symbolmi, ale naopak, umelec tento formálny repertoár významovo spája so súčasnou realitou sveta. György Dolán patrí medzi umelcov, ktorých umenie sa nazýva multimediálnym. Nevenuje sa len klasickému maľovaniu obrazov a tvorbe sôch, ale aj práci s objektmi, performanciami, multimediálnymi predstaveniami a scénografiou. Počas multimediálnych predstavení využíva nielen výtvarné prvky a postupy, ale aj pohybové, svetelné a zvukové efekty – fotografiu, film, projekciu, tanec, hudbu.
Eva Trojanová
ŠTÚDIUM
1977-1983 Vysoká škola výtvarných umení Bratislava, monumentálna maľba, majstri: Ivan Vychlopen, Ján Matejko, Eugénia Lehotská
ČLENSTVO
2014 Spolok maďarských tvorivých umelcov na Slovensku (MAMSzE)
2009 Predseda Maďarskej výtvarnej spoločnosti na Slovensku
1993 Slovenská výtvarná únia
1990 Spoločnosť maďarských výtvarníkov na Slovensku
1983-1993 Zväz slovenských výtvarníkov
OCENENIA, ŠTIPENDIÁ
2004 Ocenenie Spolku maďarských tvorivých umelcov na Slovensku (MAMSzE)
1998 Štipendium Nadácie Mikuláša Galandu od Slovenskej výtvarnej únie
1998 Cité Internationale des Arts, umelecké ocenenie, Paríž
1996 Čestný občan obce Veľkej Mače
1984 Umelecké štipendium od Slovenského fondu výtvarných umení
VÝZNAMNÉ MILNÍKY
2009 Predseda Spolku maďarských výtvarníkov na Slovensku
1997 Práca na umeleckých kolóniách v Lendave, SL
1996 O jeho tvorbe bol natočený film v Televízii Duna
1995-1998 Medzinárodné umelecké sympózium, Patfűrdő, hlavný organizátor
1995 Pobyt a tvorba v Káhire a Port Side (Egypt) a v indickom Surate, jeho farebnú paletu a jedinečnú techniku s pieskom ovplyvnili africké cesty
1985-1990 Pravidelná účasť na skupinových výstavách doma aj v zahraničí, vrátane Líbye, Egypta, Holandska, Iránu, Slovinska, Francúzska, Turecka, Maďarska a Nemecka
1985-1990 Žil a pracoval v Líbyi a Indii, kde získal svoju jedinečnú techniku s pieskom
1980-1994 Spoluorganizátor letného detského výtvarného sympózia v Topoľníkoch
1979 Uskutoční sa jeho prvá individuálna výstava
INDIVIDUÁLNE VÝSTAVY
2023 „Metamortózy”, U-ART GALLERY, Banská Bystrica
2020 „Prechody”, Maďarský inštitút v Bratislave, Bratislava
2018 „Nedokončené obrazy”, Galéria Limes , Komárno
2015 „Tu a teraz”, Veľký Meder
2015 „Dolán György, obrazy 1985-2015”, Galéria Labirynt, Senec
2013 „ASYMETRIA” (životné dielo), Trnava
2013 „Dolán 60” (životné dielo), Komárno
2012 „Dolán 2012” Galéria Limes , Komárno
2010 Mestská galéria v Bandarabos, Dom umenia a vedy v Teheránu, Irán
2010 Mestská galéria v Avignone, Francúzsko
2006 Mestská galéria v Muránskej Sobote, Slovinsko
2006 „Malé, veľké hry” M. Bazovsky Mestská Galéria, Trenčín
2006 „Eufória”, Múzeum maďarskej kutltúry na Slovensku, Bratislava
2005 „Znaky”, Maďarské kultúrne centrum, Praha, Česká republika
2004 „Espace Van Gogh”, Arles, Francúzsko
2004 „Čierne škvrny” (obrazy, objekty, inštalácie, multimediálne performance), Kultúrne centrum, Mosonmagyaróvár, Maďarsko
2003 „Čierne škvrny” Galéria Limes , Komárno
2003 Art Ma Galéria, Dunajská Streda
2001 Galéria U raka, Český Krumlov, Česká republika
2000 Slovenský kultúrny inštitút, Budapešť, Maďarsko
2000 Cité Internationale des Arts, Paríž, Francúzsko
1999 Galéria Napoléon, Győr, Maďarsko
1999 „Farby a nálezy”, VM Art Galéria, Nitra
1999 „Obrazy”, R. G., Český Krumlov , Česká republika
1998 „Maľby”, Cité Internationale des Arts, Paríž, Francúzsko
1997 „V piesku”, Galéria Újpest, Budapešť, Maďarsko
1997 Slovenské kultúrne centrum, Budapešť, Maďarsko
1997 Múzeum mesta Győr, Maďarsko
1997 Galéria Bástya, Komárno
1996 Mestský dom kultúry, Mosonmagyaróvár (kat.)
1996 Hradná galéria, Šopron
1996 Mestské kultúrne stredisko, Senec
1996 Mestský dom kultúry, Veľký Meder
1996 Galérie Nova, Bratislava
1996 Galéria Polnobanka, Bratislava
1996 Galéria Drink ín Andy, Bratislava
1995 Incheba, Port Side (Egypt)
1995 Galerie Robert, Surat (India)
1995 Galerie Braunschweig (Nemecko)
1995 Galéria Nova, Bratislava
1994 Slovenské národné múzeum, Bratislava
1994 Oravská g. U Florina, Dolný Kubín
1994 Galéria Madách, Bratislava
1994 Československé múzeum, Dunajská Streda
1993 Galéria Putti, Groningen (Holandsko)
1993 Galeria de Gang, Delft, Galéria Putti, Groningen, Holandsko
1993 Flesch Mestský dom kultúry, Mosonmagyaróvár
1993 B a M G. , Bratislava
1992 Mestská galéria, Hannover a Montabaur, Nemecko
1992 G. Polnobanka, Bratislava
1991 Galerie Montabaur (Nemecko)
1991 Galerie Homurg, Hamburg (Nemecko)
1989 Veľvyslanectvo Československa, Tripoli (Líbya)
1988 Planetárium, Tripoli (Líbya)
1987 Tripoli, tábor Thosti, Misuráta (Líbya)
1987 Veľvyslanectvo Československa
1984 Mestský dom kultúry, Senec
1983 Mestský dom kultúry, Zlatná na Ostrove
1979, 1980 Mestský dom kultúry, Senec
ILUSTRÁCIE
2023 Fellinger K.: Bumeráng, AB-Art
2000 Bettes I.: Zodiaky
1996 Böröndi L.: Druhý breh, Šopron, Patriot
1996 Bolemant L.: Sklenené vlákna, AB-Art
1996 Bettes I.: Hunský bál, AB-Art
1994 Böröndi L.: Farba ticha, Šopron, Patriot
Balázs F. Attila: Nahí rytieri, AB-Art
PRÁCE VO VEREJNÝCH ZBIERKACH
G., Lendva (SL)
G. de Gang, Delf (NL)
G. Putti, Groningen (NL)
Galerie Volks-Bank, Montabaur (D)
KMG., Dunajská Streda
Oravská galéria, Dolný Kubín (Slovensko)
PUBLIKÁCIE
György Dolán: Dolán, Art Danubius, 2007
Molnár L.: Priblíženie – Antológia mladých básnikov a výtvarníkov, 1980
Varga E.: Irodalmi Szemle, 1982/4. (obal)
Keszeli F.: A Hét, 11. mája 1984
Jancár J.-Nagy K.-Novotný B.: Juraj DOLÁN (katalóg, štúdie, 1994)
Böröndi L.: Od východiskového bodu k cieľu, Árgus, 1995/1.
Győry A.: Oheň, piesok, nedostatok vody, Tűznézés, 1994/3.
Hushegyi G.: Leporello, štúdie, Károly Flesch VMK, Mosonmagyaróvár, rok (1996)
Melaj E.: Cesta do Indie
A Hét, 6. januára 1995
Bettes I.: Náš život, september 1997